Sök:

Sökresultat:

1421 Uppsatser om Investor Relations - Sida 1 av 95

Finansiella variablers inverkan på Investor Relations

Investor Relations har under de senaste 20 åren fått en allt starkare betydelse för börsnoterade företag. Öppnare marknader och fler intressenter har skapat större krav på företag att tydligt kommunicera sin finansiella ställning. Investor Relations är funktionen i företag som skall möta detta krav. Studier kring asymmetrisk information har visat att skillnader i informationstillgång påverkar aktiepriset negativt. Investor Relations kan motverka denna effekt.

Webbaserad Investor Relations i fastighetsbranschen

Internet har ändrat bolagens möjligheter att sprida information. Samtidigt har arbetet med finansiell kommunikation gentemot investerare, s.k. Investor Relations, uppmärksammats allt mer inom den akademiska värden. Uppsatsen har syftat till att med hjälp av en egen analysmodell försöka bedöma Investor Relationsarbetet på Internet som bedrivs av de börsnoterade fastighetsbolagen. Denna typ av analys görs bl.a.

Att kommunicera skapar incitament till att investera : En studie om investor relations påverkan på aktiekursen

Purpose: To examine how IR-related press releases affect share price for stock companies, and to explore how said companies practice Investor Relations.Methods: The study was conducted using an event study as well as e-interviews. The event study has a quantitative deductive research approach where the market model is used for calculating the abnormal return based on press releases. The e-interviews have a qualitative research approach and follow a semi structured interview guide. The study includes all listed stock companies within the Swedish construction industry and includes press releases from the last decade.Theory: The study is based on the efficient market hypothesis and its semi strong form, theories within Investor Relations and previous research.Results: The event study shows a significant negative abnormal return during a four day period starting the day after the press release event. The negative abnormal return could derive from Investor Relations being used by companies as damage control, or that the investors? expectations are too high as a result of IR.

IR - en förkortad information som ingen förstår? En användbarhetsstudie på Investor relations webbplatser

Titel: IR ? förkortad information som ingen förstår?Författare: Louise Davidson & Johan RoothHandledare: Britt BörjessonSidantal: 49 sidor exklusive bilagorKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitetTermin: Vårterminen 2008, period 2Syfte: Syftet är att utvärdera Solbergs kunders IR webbplatser utifrån ett användarperspektiv. Med fokus på innehåll, logik/struktur och tillfredställelseMetod: Kvalitativ metod, användbarhetstester med personliga intervjuerMaterial: Användbarhetstester och efterföljande intervjuer med fem test- och intervjupersonerHuvudresultat: Vårt resultat visar att det största problemet med Investor Relations webbplatser inte handlar om strukturen eller logiken på sidan. Det är inte heller något större fel på det innehåll som presenteras. Utan det är förståelsen för Investor Relations som bidrar till att sidans effektivitet och tillfredställelse inte är så hög.

Idé, förtroende & utvärdering : En studie om Investor relations hos svenska medicintekniska företag

Syfte: Syftet med denna uppsats är att genomföra en deskriptiv studie och skapa djupare förståelse för hur svenska, nyligen börsnoterade medicinteknikföretag arbetar med Investor Relations och hur detta arbete återspeglas i en effektiv aktiemarknad. Samt att undersöka hur de utvärderar effekterna av sin IR-verksamhet.Metod: Genom en kvalitativ studie söker denna uppsats svar i intervjuer med börsnoterade medicintekniska företag, samt i teorier som behandlat möjligheten för rationella investeringar och utformningen av en effektiv marknad.Resultat: Den kapitalkrävande bransch som medicinsk teknik utgör har troligen påverkan på hur kommunikationen och informationsspridningen är utformad då alla respondenterna använder Investor Relations på liknande sätt. Företagen själva anser att det företag som lyckas övertyga investerare om att deras produkter har störst samhällsnytta även kommer att vinna kampen om kapitalet. Trots hård konkurrens om kapital och förståelsen över vikten av Investor Relations görs inga omfattande utvärderingar av arbetet. Anledningen är främst att det tar för mycket tid och att tillvägagångssätten är diffusa.

Informationsanpassning på kapitalmarknaden : En studie inom Investor Relations

Investor Relations is a function used by companies to compete for capital by creating relations with investors. It is a young function, earlier practiced by the same people who had responsible for exercising the Public Relations.Investor Relations has evolved a great deal lately but there are still no concrete theories behind the function. The aim though is clear and there are literature explaining how to practice the different parts. The most research within Investor Relations uses the theory of Relationship Marketing. Lately the two authors Hägg and Preiholt have started to examine what they call Financial Marketing since Investor Relations is about relations between actors on financial markets primarily.In this paper, we examine the aspect of information in Investor Relations.


Företagsanalys, en studie av nyckeltal

Problem:How should a smaller investor behave when investing in the stock market and what knowledge should he have about the business he´s investing in? Purpose:The purpose of this thesis is to give the smaller investor a tool for investing in the stock market. The thesis aim to illustrate, through key ratios, what companies an investor should look for when investing in a company. Method:By studying already existing theories and then apply them on the thesis. The theories was then developed and refined to evolve to the finished thesis.

Investerargrupper : En studie utifrån Wärneryds investerarmodell

Listed corporations achieve effectiveness through segmentation of investors. Categorization of like- minded investors diminishes goal incongruence. This thesis aim to examine an Investor models accuracy, provided by a Professor Emeritus in Economic Psychology in 2001. This model segments investors as active, passive, speculative and naive investors. This thesis has a demarcation to private investors on the Swedish stock market. It has a deductive and qualitative approach as the purpose is to study the Investor model.

Investor Relations framtid. Den digitala generationens krav på kommunikation

Titel Investor Relations framtid - Den digitala generationens krav på kommunikation.Författare Johan Sahlman Simon KarlssonKurs C-uppsats i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborg universitetTermin Vårterminen 2009Handledare Jan StridSidantal 61 sidor exklusive bilagorSyfte Syftet med studien är att undersöka en yngre generation finansiella intressenters uppfattningar och önskemål av företags finansiella kommunikation.Metod Fokusgrupper, två grupper aktieägare en grupp finansanalytiker & investerare.Material Två grupper aktieägare från Högskolan i Borås, totalt 7 st. deltagare, en grupp finansanalytiker & investerare från Andra AP-fonden, totalt 4 st. deltagare.Huvudresultat Vårt resultat visar att aktieägare, finansanalytiker och investerare är positiva till vissa format beroende på deras förutsättningar. Trovärdigheten i formaten och av innehållet är av stor betydelse för deras användande. Tryckta finansiella rapporter är fortfarande positivt uppskattade och de digitala formaten ska istället ses som komplement.

MiFID - En analys av direktivet om marknader för finansiella instrument och dess inverkan på kundens ställning på värdepappersmarknaden

This essay aims to analyse the Markets in Financial Instruments Directive, formally called MiFID, andwhether it improves the situation of the investor, the customer, on the market for securities. MiFID isa directive from the European Union and was implemented by the member states in 2007. Besideshaving the objective to harmonise the European financial market, the directive aims to increasecompetition and efficiency among the markets in the member states.After our initial reasearch in the area we choosed to do a textual analysis and divide the content ofMiFID into three main areas: trading venues, transparency and investor protection. These areas aresubsequently analysed in relation to the investor?s situation on the market for financial securities andthe overall question at issue is whether MiFID improves the situation of the investor.

Investor Relations : En studie i möjligheten att påverka en aktiekurs

Uppsatsens syfte är att erhålla en förståelse för hur olika intressenter (företags Investor Relations-avdelning, analytiker, media) på kapitalmarknaden tänker och agerar gällandes att stabilisera ett företags aktiekurs med stöd av Investor Relations (IR). Det är även intressant att belysa och erhålla en bred förståelse gällande intressenternas handlande och hur deras beteende kan tänkas påverka en aktiekurs. För att erhålla en god empiri användes en kvalitativ metod med sex personliga intervjuer. Respondenterna utgörs av två börsnoterade företags IR-avdelning, Hennes & Mauritz (H&M) och Skandinaviska Enskilda Banken (SEB). Vidare intervjuades två analytiker som analyserar de nyss nämnda företagen.

Finansiell Kommunikation 2.0: En kvalitativ fallstudie om de svenska storbankernas syn på och användning av sociala medier i syfte att bättre tillfredsställa ekonomiska journalisters, investerares och finansiella analytikers informationsbehov

Social media has today reached a level of maturity similar to the Internet in the beginning of the millennium. More and more people get involved both on a private and professional level and companies are starting to realize the need to keep up with the new online behavior of its target groups. The Investor Relations(IR) function has for a very long time been carried out by writing reports and press releases, but maybe as times change so will the tools needed to communicate the IR-issues for the companies? The purpose of this paper was to examine the views on and involvement in social media for IR-purposes at the four main banks in Sweden: Nordea, SEB, Handelsbanken and Swedbank. The study was carried out in the form of a qualitative case study in which the banks were analyzed separately with the help of Davids and Venkateshs TAM2-model(2000) and also analyzed against one another.

Ska jag lyssna?: En studie i huruvida det lönar sig att följa råd från aktieanalytiker

The question of whether financial analysts can forecast stock movements or not has been widely debated for many years. This study examines if an investor has been able to receive an excess return by following financial analysts? recommendations. We continue by studying if an investor has been able to earn a different excess return by following different types of recommendations. The study includes more than 15,000 recommendations made by 10 first tier banks and brokerages on the Swedish market during the years 2003-2007.

Investor Relations - en agentkostnad

Syfte: Vårt syfte med föreliggande arbete är att undersöka, såväl teoretiskt som praktiskt vilken roll IR spelar på den svenska aktiemarknaden. Vi vill öka förståelsen för dess roll på aktiemarknaden och vi bör kunna dra slutsatser om hur informationen används och vilket värde den tillmäts av mottagare och av givare. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie som framför allt bygger på information från en enkät skickad till investerare samt djupintervjuer med företagsledare. Vi använder också data från IR-symposium 2002. Utifrån teorier analyseras sedan det empiriska materialet.

1 Nästa sida ->